Парадоксальна ситуація склалася в селах більшості територіальних громад нашої держави. Маючи найродючіші в Європі ґрунти, села ледве зводять кінці з кінцями. А тим часом значна частина продуктивних земель, що використовувались під сінокоси та пасовища заростають бур’янами, чортополохом та чагарями.
Чому так і чи є вихід з цієї плачевної ситуації – про це в інтерв’ю з Борисом Данилівим, заслуженим працівником сільського господарства України, який днями очолив відділ агропромислового комплексу та екології Миколаївської міської ради.
Б.Данилів: Моя вотчина – це село Раделичі. Колись у цьому селі, як і в Гірському, Криниці, Більче, Великій Горожанні, Новосілці-Опарській та інших селах нашої громади, поголів’я великої рогатої худоби рахувалось сотнями. Тож для їхнього утримання, землі, що оточують ці села, активно використовувались чи під пасовища чи під сінокоси. Земля не пустувала.
Тепер маємо протилежну ситуацію. Катастрофічне зменшення поголів’я корів до кілька десятків у деяких з цих сіл та здичавіння земель сільгосппризначння. Я побачив сотні гектарів здичавілих земель в околицях своїх рідних Раделичів та сусідніх сіл. Це пасовища і сінокоси, які не в повній мірі задіяні, де ідуть деструктивні моменти із землею.
Що слід розуміти під деструктивними моментами?
Б.Данилів: Земля пустувати не може. Тож якщо фермери чи селяни не обробляють її, вона поростає чагарниками та хащами. Спершу може здаватись, що у такий спосіб земля відпочиває. Але, коли виникне потреба її використати, то звільнити її від усіх цих хащів, чагарників – коштуватиме великих фінансових затрат. А щоб дочекатись періоду прибутковості на такій землі, потрібно щонайменше два-три роки. На превеликий жаль, мушу констатувати, що такі проблемні землі є в багатьох старостівських округах нашої Миколаївської громади.
Чому склалась така ситуація?
Б.Данилів: Будьмо відверті, через відсутність з боку держави належної підтримки аграріїв, до прикладу у сфері розведення тієї ж великої рогатої худоби. Щоб успішно розвивати фермерське господарство не достатньо просто бути фермером. Потрібно мати сучасну техніку, склади для зберігання своєї продукції, налагоджений ринок збуту, зрештою потрібно мати достатньо обігових коштів: якщо не власних, то доступний кредитний ресурс, щоб запусти виробництво. Це перша причина.
Друга – це «старіння» сільського населення. Раніше у селах народжуваність була кількакратно вищою ніж у місті. Тепер ми бачимо, що молодь полишає село, бо не бачить там перспективи. Щоб молодий спеціаліст бажав залишитись у селі працювати йому потрібна стабільна та добре оплачувана заробітна платня і сприятливі умови для ведення фермерського господарства.
Як можна змінити ситуацію?
Б.Данилів: До цього питання слід підійти комплексно. Спершу, і це те, з чого розпочав свою роботу відділ агропромислового комплексу у міській раді – це аудит стану та договірних взаємовідносин у сфері землекористування, що перебували раніше у віддані колишніх сільрад, а також і тих, якими розпоряджався Держгеокадастр. Особливо пильна увага буде до тих, хто отримав сільгоспземлі для ведення фермерської діяльності і роками не обробляв і сотки наділу, сплачував лише якісь 3-4% від нормативно-грошової оцінки землі. Після вивчення стану справ я не виключаю, що буде винесено рішення по таких недобросовісних «ґаздах» про розірвання договору оренди землі та повернення її до громади. Цю порочну практику слід викорінити. Якщо хтось прорахувався зі своїми можливостями чи вирішив провести оборудки із землею – це все треба з’ясувати та навести лад.
Наступне. Вбачаю за доцільне, і буду виходити з клопотанням про те, щоб здеградовані землі, які реальні фермери бажають взяти до обробітку, принаймні на 2-3 роки звільнялись від орендної плати. Оскільки вони понесуть суттєві затрати по впорядкуванню сільгоспземлі.
Крім того, ми будемо працювати і з банками, і державними програмами, щоб максимально сприяти залученню кредитних ресурсів для аграріїв, адже без обігових коштів – неможливо розвивати жодне підприємство.
Для порівняння цікаві цифри
У Німеччині пряма бюджетна підтримка фермерів становить 346 євро/га,
підтримка розвитку територій — 82 євро/га. Сукупний обсяг підтримки фермерів у Німеччині становить 428 євро/га, у Франції — 357,
у Польщі — 317 євро/га. Практично усі країни, які пройшли етап становлення ринкового обігу земель, мали довгострокові цілеспря-
мовані програми, які, крім іншого, передбачають надання пільгових кредитів на придбання земель місцевим фермерам.
Так, у Польщі кредит на придбання земель можна отримати на 15 років під 2% річних, у Латвії — на 20 років під 3%.
Відсоткова ставка по кредитах у Німеччині становить 3% річних. Стає очевидним, що українські фермери ведуть свою
господарську діяльність у нерівних економічних умовах з їхніми західними конкурентами, що у перспективі,
при поспішному запровадженні ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення, може негативно позначитися
на результатах їх господарювання.
Чи передбачається програма підтримки з місцевого бюджету?
Б.Данилів: Суттєвої підтримки фермерам цьогоріч складно очікувати. Адже спершу треба розробити програму «Розвитку аграрного комплексу Миколаївської територіальної громади» на найближчу перспективу і віддалену. Власне, у програмі ми зможемо закласти певні розрахунки, які зробимо вже найближчим часом, по різних секторах. Для прикладу. Зараз літр молока в районі 20 гривень. Річна продуктивність корови 3-4 тис літрів молока щонайменше. Нехай одну чи дві тисячі літрів молока родина в селі використає для власних потреб. Решта – на продаж. Тобто в рік лише з однієї корови можна отримати кілька десятків тисяч гривень. Це вже не так і погано, погодьтесь. Тому нам потрібно працювати над тим, щоб у маленьких домашніх господарствах було по 5-6 корів. Вочевидь самотужки селянину з цим впоратись буде вельми складно, адже потрібно придбати і доїльну установку, і відповідні камери охолодження молока. І тут нам потрібно думати, що ми можемо запропонувати таким селянським господарствам. Наразі, можу сказати, що зараз опрацьовуються можливості підтримки осіменіння корів, але спершу потрібно встановити чітку кількість поголів’я дійного стада, молодняка на території громади.
Те саме стосується тих фермерів, які мають намір займатись рослинництвом чи вирощуванням інших культур. Перш ніж говорити про фінансовий ресурс ми повинні розуміти потребу і володіти об’єктивними показниками.
Від редакції:
З лопатою й граблями у полі не нагаздуєш – це очевидно. Тож якщо на рівні держави і надалі буде спостерігатись дикий диспаритет між закупівельними цінами на продукцію сільського господарства, з одного боку, й техніку, пальне, мастила, засоби захисту рослин, мінеральні добрива з другого — то вочевидь аграрії і надалі будуть лише виживати. Якщо подивитись структуру адміністративного утворення Миколаївської громади, то ми обачимо, що більшість населення мешкає у селах. То логічно, що їхні бачення розвитку громади обертаються довкола землі, яка залишилась чи не єдиним основним цінним ресурсом для селянина. Як бачать подальший розвиток депутати міської ради і чи є аграрна галузь у них в пріоритеті – це можна прослідкувати по сесійних рішеннях в частині фінансування тих чи інших програм.
Розпитувала Ірина Телька
Світлини – стан сільгоспземель, що в околицях села Рудники (верхня та нижня світлина)