Мар`яна Могильна: жінка за кермом вантажівки

Ще 10 років тому жінка за кермом вантажівки викликала здивування серед чоловіків, але тепер цим вже нікого не здивуєш. Зараз жінки використовують транспорт не тільки як спосіб пересування, але й і як спосіб заробітку. Водійка трамваю, автобуса, таксистка, далекобійниця – це професії, котрі жінки вміло опанували.

Саме з однією з таких панянок, яка працює далекобійницею, я мав нагоду поспілкувались і готовий розвіяти стереотипи про те, що керувати великим транспортом  можуть лише чоловіки.

 «Я дуже радію, що з кожним разом українок- далекобійниць в Європі стає все більше»

Мар’яна Могильна – далекобійниця з села Гранки-Кути, що на Львівщині. Жінка розповідає, що сісти за кермо наважилась завдяки своєму батькові та чоловікові, які теж працюють далекобійниками.

«Тато завжди мені розповідав, що в Європі дуже багато жінок далекобійниць і там це нормально і класно. І взагалі казав, що це професія майбутнього навіть для жінки».

В дитинстві Мар’яна  мріяла стати лікарем, але закінчивши школу вступила в Новороздільський політехнічний коледж за спеціальністю «комерційна діяльність», опісля продовжила навчання в Івано-Франківському інституті менеджменту та економіки. Жінка за професією менеджерка-економіст.

Її історія розпочалась у 2018 році, тоді Мар’яна склала іспит з водіння категорії Е (ця категорія дає змогу керувати транспортним засобом з причепом певної маси). Потім вона отримала карту водія. Все подальше навчання тривало на території Польщі у місті Ярославі (наголос на «о»).

«У Польщі потрібно було отримати свідоцтво кваліфікації, так званий 95 код, та здати теорію та водіння».

Мар’яна  розповідає, що демонструвати практичні навички в рамках навчання було не менш цікаво, ніж їздити за кермом самої вантажівки.

«Водіння потрібно було здавати на спеціальному симуляторі. Це була кабіна від фури, яка в середині була повністю в 3D форматі. Там відтворювали певні ситуації на дорозі, такі як: ожеледиця, гроза,  навіть перевіряли як ми будемо гальмувати в момент коли на дорогу вибіжить якась тварина».

Жінка всі іспити в Польщі склала з першого разу, адже не рідко буває, що водіям не вдається це зробити і з 2-го та 3-го разу.

«Навчитись їздити на такому великому транспорті для мене не було складно, адже я вже мала великий досвід водіння легкового автомобіля та вантажного мікроавтобуса. В принципі, це те саме, просто потрібно привикнути до причепа та до великих габаритів. Вперше коли я сіла за кермо вантажівки, я зрозуміла, що це дуже відповідальна робота, бо ти везеш товар, важливі речі»,– ділиться своїми емоціями водійка.

–        Як реагують на жінку за кермом великої вантажівки в Європі, а як в Україні?

–        В Європі реагують на це цілком нормально. Дуже багато дівчат давним-давно їздять за кермом. До речі, я вже рік працюю в Європі водійкою вантажівки і хочу сказати, що спочатку жінок-далекобійниць не було, а зараз з’являється чим раз тим більше саме українських жінок і я дуже радію, що так відбувається. Що стосується України, то тут потихеньку звикають до цього, але все ж з подивом сприймають таку роботу.

– Як виглядає Ваше робоче місце? І чи є у Вас певна річ, свого роду талісман котрий завжди з Вами?

–        В моїй вантажівці завжди дуже багато документів: від фірми, на вантажівку, по вантажу. Зі мною завжди є вервечка, прапор України і багато книжок, бо я дуже люблю читати. В повсякденному житті не завжди вдавалось знайти час аби читати, а тут, поки є вільний час, я можу це зробити, адже за роки назбиралось дуже багато непрочитаних книг.

Професія далекобійника це не лише робота за яку ти отримуєш кошти, а й чудова можливість подорожувати світом. Мар’яна  розповідає, що побувала вже у всіх країнах Європи.

«Я відвідала практично всі столиці європейських країн. Взагалі, спочатку моя робота полягала в тому, щоб перевозити вантаж між аеропортами, а всі центральні аеропорти знаходяться в столицях».

Багато хто думає, що бути далекобійником потрібно лише вміти добре кермувати, але  Мар’яна каже, що це лише одна з трьох необхідних складових.

«Водій вантажівки не тільки повинен мати хороші навички їзди. Тут потрібно розбиратися практично в усіх документах та вміти їх правильно заповнювати. Я б роботу водія-далекобійника розділила на три складові: водіння, знання документів і знання мови. Тут є поле для розвитку».

 –        Напевно за роки Вашої роботи у Вас було чимало водійських пригод. Поділіться, яка запам’яталась Вам найбільше?

–        Пригоди стаються кожен день, але пригадалась саме ця. Це було взимку, в Німеччині. Тоді випав перший сніг і дорожні служби не встигли розчистити дороги. Ми зупинились на паркінгу аби поміняти карти, все поміняли, а от виїхати не змогли. Щоб виїхати нам потрібно було надягати спеціальні цепки на колеса. Це було доволі проблематично. Протягом години намагалися зробити це. Я тоді дуже переживала, щоб все було добре і ми змогли виїхати.

–        Ви – хороший приклад для жінок, котрі бояться змінювати своє життя. Що порадите таким жінкам?

–        За «хороший приклад» дуже дякую. Не потрібно боятись міняти своє життя. Я на 100% впевнена, що це не остання моя професія.

Протягом життя людина вчиться чогось нового. Зараз, коли я не побоялась піти на таку роботу, я маю шанс багато подорожувати та вивчати культури та мови певних країн. Боятися точно не потрібно. Тим більше зараз в епоху Інтернету можна працювати і спілкуватись з любої точки світу. Страхи лише у нас в голові.

–        На скільки я знаю, перший час Ви соромились розповідати про своє місце праці, з чим це пов’язано?

–        Так, справді перший час соромилась. Я боялась травмувати людську психіку, особливо у нас, в Україні. Тут  люди ставилися до такої професії скептично. Адже жінка, яка постійно за кермом буде завжди в роз’їздах, дітей залишає вдома не веде домашні справ і так далі. Але на даний час всі, хто мене знає, вже звикли до моєї роботи. І це не викликає зайвих запитань.

Насправді дякую своєму батькові, що колись повірив в мене і у мене все вийшло.

          Як Ви відпочиваєте після відрядження?

–        Я взагалі люблю активний відпочинок, тому коли приїжджаю з відряджень то намотую кілометражі по будинку або по подвір’ї. Вдома назбируються справи, які потрібно вирішити, тому відпочинок може бути хіба на роботі (сміється).

Це інтерв’ю мені вдалось записали лише он-лайн, адже Мар’яна саме зараз прямує до Англії. Це, як вона зізнається, найдовше її відрядження. Воно буде тривати тиждень. За цей час жінка проїде 2220 кілометрів, а потім повернеться до сім’ї. 

Назар Ольшанський

Матеріал створено в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром Волині та за підтримки Української медійної програми, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується Міжнародною організацією Internews

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *