Днями в радіостудії Розділля, що діє на базі редакції «Миколаївських ВІСТЕЙ», відбувся надзвичайно цікавий ефір, присвячений стану сучасної профтехосвіти.
Зізнаюсь, за підсумками ефіру я була вкрай вражена неймовірно великим дисбаланс у попиті та пропозиції на ринку освіти виробничих спеціальностей і реальному запиту місцевої економіки. Стан речей такий, що сьогодні, молоді люди, провчившись три роки у ліцеях мають можливість вже зараз працювати за фахом із середньою зарплатою 8 тис.грн для молодого фахівця-початківця з подальшим її зростанням до 20 тисяч гривень. І для цього їм не потрібно поневірятись за кордоном.
У Миколаєві та сусідньому Новому Роздолі виробничі підприємства дають оголошення про відкриті виробничі спеціальності із заробітною платнею, яка може і конкурує з оплатою праці в Польщі. Тоді чому профтехосвіта фіксує спад кількості учнів у своїх навчальних закладах? Чому молоді люди не поспішають здобувати виробничий фах? Чи надають якісні освітянські послуги ліцеї (це колишні профтехучилища)? Ці та інші, не менш важливі питання ми обговорили з гостями ефіру: Андрієм Старовецьким директором Миколаївського професійного ліцею та Ігорем Сарамагою, представником ліцею.
Вашій увазі інтерв’ю з гостями студії.
Ред.: Чи відповідає сучасна профтехосвіта сучасним запитам економіки, і, зокрема, у Миколаївському районі?
А.Старовецький: Сучасна профтехосвіта за останні роки суттєво змінилась та відповідає потребам сучасної економіки. Якщо аналізувати стан справ, то починаючи з 90 років минулого сторіччя і до 2018 на профтехосвіту у Миколаївському районі не виділялись кошти взагалі, зокрема на оновлення матеріально-технічної бази. За останні два роки наш заклад отримав близько 3 млн гривень. Це дало нам змогу придбати новий автомобіль 2012 року випуску французького виробництва для підготовки водіїв категорії «В». Також ми купили обладнання газозварювальне, нові плазморізи. Оновили швейний цех, який раніше був обладнаний старими швейними машинками 80-х років. Тепер тут стоять 14 нових швейних машинок італійського виробництва.
Якби динамічно світ не розвивався, люди завжди потребуватимуть виробничих професій, які роблять їхнє життя комфортніше. Все чим ми користуємось у щоденному побуті – стільці чи столи – це зроблено руками людей, що здобули професійно-виробничий фах.
І.Сарамага: Я б хотів зауважити, що наш навчальний заклад почав функціонувати з 1946 року, відразу після закінчення ІІ світової війни. І цьогоріч ми будемо відзначати 75 років Миколаївській профтехосвіті. Я пишаюсь тим, що наші випускники були задіяні на різноманітних робочих об’єктах колишнього Союзу і теперішньої сучасної України. Тому, попри всі катаклізми ми вистояли.
Ред.: Чи збалансований попит на виробничі спеціальності з пропозицією, що ви формуєте?
А.Старовецький: Система побудована таким чином, що центри зайнятості збирають та аналізують інформацію щодо реальної потреби виробничих спеціальностей. Далі ця інформація передається у департамент освіти і вже нам доводять цифру замовлення на ті чи інші виробничі професії. Це називається регіональним замовленням.
Проблема полягає у тому, що працедавець хоче, щоб на підприємство приходили молоді фахівці, які щойно закінчили професійно-технічний ліцей та вже з певним досвідом. У цьому відношенні тут допомагає запровадження дуальної системи освіти.
Ця система побудована у такий спосіб, що 70% навчань відбувається в освітній установі, а 30% навчання, в тому числі і виробничих занять, проходить безпосередньо вже на підприємстві, яке потребує таких фахівців. Яка перевага такої освіти? Вона полягає у тому, що студент вже з першого курсу опановує певний фах безпосередньо на робочому місці. На другий рік цей учень ще більш стає досвідченим, а на третій рік працедавець вже обирає собі працівника, який вже здобув досвід безпосередньо на його підприємстві. Цей освітній метод запозичений у Німеччини. Звісно, що для нас це є новим і не всі працедавці відразу погоджуються з тим, що потрібно відірвати від робочого процесу конкретного фахівця який буде працювати зі студентами ліцею.
Ред.: Чи держава якось стимулює працедавців, які працюють за системою дуальної освіти? Можливо преференціями по кредитуванню чи зменшенням податкового навантаження?
А.Старовецький: Тут, на жаль, мінус. У нас немає наразі таких стимулів. Фактично працедавець просто інвестує у своє майбутнє, у свій кадровий ресурс.
Ред.: Чи ви практикуєте таку систему навчання у себе?
А.Старовецький: Повністю у нас така система не запроваджена. Наразі ми можемо говорити лише про часткову систему дуальної освіти. Ми маємо партнерство з деякими керівниками підприємств Миколаївського району. Діти проходять у них виробничу практику та навчання на підприємстві.
Ред.: На яку кількість учнів розрахований ваш навчальний заклад і яку кількість студентів ви підготували цьогоріч?
А.Старовецький: Цьогоріч ми набрали на дві групи більше ніж у попередньому році. Треба відзначити, що такі професії як електрогазозварювальник, слюсар з ремонту колісних тракторів, слюсар з ремонту автомобілів – завжди користуються попитом. Потужність нашого закладу 700 учнів. Ми випустили 100 учнів і 145 перехідні. Чому така мала кількість учнів? Це також пов’язано із демографічною ситуацією. За останні роки спостерігався спад народжуваності. Відповідно зменшення кількості дітей привело до малої кількості учнів.
Ред.: Зауважила для себе, що ринок праці часто потребує фахівців-виробничників, пропонує доволі непогану заробітну платню, але на таких працівників спостерігається дефіцит?
І.Сарамага: Одна з причин чому попит перевищує пропозицію – це вплив батьків. Чомусь батьки вважають, що здобувати професійно-технічний фах це не престижно для їхніх дітей. Інша причина полягає у тому, що працедавець повинен стимулювати нового працівника належними умовами праці і зарплатною. У нас, наразі, так не практикується.
Ред.: Яка кількість ваших учнів працевлаштовується після завершення навчання? Можливо ви моніторити для себе ситуацію чи багато ваших випускників, здобувши відповідний фах, полишають межі України та шукають роботу за кордоном?
А.Старовецький: За 2018-20 р.р 82% працевлаштованих дітей. Тих, хто виїжджає за кордон не більше 5%, і як правило, це пов’язано з батьками. Тобто, якщо батьки вже працюють за кордоном, то вони зазвичай, і заохочують своїх дітей теж переїжджати. Решта – ідуть навчатися у вищі навчальні заклади.
Ред.: Ринок виробничих професій є дуже динамічним і потребує освоєння нових форм роботи та навиків з використанням сучасних технологій. Як ви вирішуєте це завдання серед своїх викладачів та майстрів виробничого навчання?
І.Сарамага: Що кожні п’ять років наші працівники проходять курси підвищення кваліфікації. Крім того, на базі нашого закладу відкрито навчально-практичний центр від фірми Хенкель. Це дозволяє нашим будівельникам працювати з новими сумішами та освоювати нові матеріали на практиці. До слова, найкращим будівельникам ми видаємо сертифікати міжнародного зразка.
Крім того, ми підвищуємо фаховість не лише викладацького складу, але і учнів. Сучасна економіка є такою, що потребує універсального працівника з додатковими навикам. Тому ми практикуємо інтегровані професії. До прикладу, професію газозварювальника поєднуємо з курсами водія категорії В і С. У разі, якщо людині не піде справа за першою спеціальністю, вона може спокійно займатися перевезеннями: пасажирськими чи вантажними. Так само і для шевців. Вони опановують фах кравців та розкрійників.
Від автора: Підсумовуючи дискусію, що мала місце в редакції в рамках ефірного мовлення хочу зазначити, що молоді не варто поневірятися на чужині у пошуках фінансового забезпечення. Добре заробляти можна і дома. Чи варто соромитися виробничої професії – для мене, особисто, це питання дивне, бо молодий чоловік, який здатний відремонтувати сантехніку, чи якісно зробити ремонт, чи розбирається як працює двигун автомобіля – тепер на вагу золота. Імідж та статусність молодого юнака визначається не світлинами в інстаграмі, а поняттям «звідки у нього ростуть руки». Те саме, і щодо молодих юнок. Якщо дівчина вміє якісно шити одяг чи його розкроїти, чи куховарити так, що за вуха не відтягнеш – то ця панночка ніколи не буде у скруті.
Тож, якщо ви роздумуєте про можливість навчання і бажаєте добре заробляти вже найближчим часом – скористайтесь нагодою здобути виробничий фах у професійному ліцеї, зокрема і м.Миколаєва.
Ірина Телька