Чи потрібна Миколаївська районна рада, як представницький орган?

На центральному рівні обговорюється можливість нової законодавчої зміни, яка переформатує райони і таким чином завершить реформу ад­міністративно-територіального устрою на місцях, принаймні в ге­ографічних межах.

Чому це так важливо для та­ких районів, зокрема, як Мико­лаївський? Тому що на такому маленькому, локальному рівні, за діючого адміністративно-терито­ріального устрою стикаються інтереси місцевого самоврядування і центральної виконавчої влади. В умовах реформи децентралізації, коли діючі райони зникають, а на­томість з’являються нові адміні­стративно-територіальні одиниці – це може стати причиною хаосу та конфлікту.

Причина – ефективність

Основною причиною необхід­ності нового переформатування, зауважує у коментарі редакції народний депутат Тарас Батенко, є приведення управління на місцях до єдиного знаменника – ефек­тивність.

«Необхідність зміни районного поділу виникла, зокрема, через величезні диспропорції параметрів існуючих районів, які не відповідають сучасним вимогам для організації ефек­тивної місцевої влади. Важливо, що більшість повноважень буде спущено до рівня об’єднаних те­риторіальних громад (ОТГ). Так зване районування означатиме організацію судової системи, правоохоронних органів, роботи держорганів на цих територіях. Послуги, які раніше громадяни отримували в районних цен­трах, надаватимуться на най­ближчому до людей рівні – рівні громад, як це сьогодні вже відбу­вається в об’єднаних громадах, а саме у Центрах надання адміні­стративних послуг», – коментує нардеп.

Миколаївський район «бідніє» територіально

Всі ми спостерігаємо як пер­ший етап децентралізації та об’єд­нання громад залишає районні ради без повноважень. У Мико­лаївському районі ми можемо говорити про Тростянецьку ОТГ та Розвадівську ОТГ. Ставши са­мостійними адміністративно-те­риторіальними одиницями вони вийшли з-під порядкування Ми­колаївської райради. Роман Си­дор, голова Розвадівської ОТГ каже, що взаємодія з Миколаїв­ською райрадою зводиться тепер виключно до міжбюджетних роз­рахунків за надані послуги райо­ном місцевій Розвадівській ОТГ і не більше.

«Розвадівська ОТГ взагалі нічого немає до Миколаївської районної ради. Наша взаємодія зводиться до наступного. Є по­слуги, які, приміром, наша ОТГ не може надати. Мова йде про роботу музичної школи чи дитя­чої юнацько-спортивної школи, чи будинку школяра. Діти з Роз­вадівської ОТГ відвідують такі заклади, які розташовуються у Миколаївському районі. Тому нам виставляють рахунки за надані послуги нашим дітям і ми з бюджету ОТГ оплачуємо їх Миколаївському району», заува­жив посадовець.

На моє запитання чи побачила Розвадівська ОТГ ефективність від такої самостійності і те, що вийшла з-під порядкування Ми­колаївського району, пан Сидор зауважив, що для місцевої грома­ди, і для депутатів це стало оче­видним.

«Для багатьох, наразі, незро­зуміла функція відповідальності райради. До прикладу, в ОТГ всі депутати знають куди, скільки і на які цілі скеровується кожна копійка місцевого бюджету. Я, як голова, в тому числі і виконавчо­го комітету, несу повну відпові­дальність, також і криміналь­ну, за ухвалені рішення. А за що відповідає голова райради? За що він звітує? Хіба за те, що він передав повноваження райдер­жадміністрації, посадовці якої на всіх документах ставлять свій підпис і несуть відповідаль­ність за реалізацію рішення. Я особисто не вбачаю доцільності у функціонуванні такої струк­тури як Миколаївська районна рада. Для багатьох не зрозуміло за що вона відповідає», – розмір­ковує пан Роман Сидор.

Колишній очільник Микола­ївської райдержадміністрації Ан­дрій Кос у коментарі редакції за­уважив наступну тезу «я також не бачу доцільності роботи ра­йонних рад в нових районах піс­ля утворення ОТГ. Чому? Бо по­стає питання а за рахунок яких джерел наповнення вони мають працювати? Це або держава буде фінансувати їх, або ОТГ бу­дуть виділяти кошти на їхнє утримання. Водночас незрозумі­ло а що ці районні ради будуть робити, яка буде їхня функція?».

Тарас Батенко, коментуючи повноваження нових районних адміністративних одиниць перед­бачає, що їхні функції будуть зве­дені до рівня наглядовості.

«Після нового адміністра­тивно-територіального поділу районні адміністрації мати­муть значно менше обов’язків і повноважень та будуть викону­вати радше наглядові та реко­мендаційні функції. Натомість громади на місцях отримають більше повноважень, зокрема гроші йтимуть на пряму в ОТГ, а не в район. Функцією нових ра­йонів має стати по суті нагляд за органами місцевого само­врядування та використанням коштів держбюджету, коорди­нація роботи правоохоронних і різних контролюючих органів», – зауважує Т.Батенко.

Такої ж думки дотримується вже згаданий і Роман Сидор, го­лова Розвадівської ОТГ. «Я пого­джуюсь із думками, які лунають на центральному та обласному рівні, що потрібно при новому, об’єднаному Стрийському ра­йоні, до якого наша територія ймовірно увійде, перебачити відповідну наглядову функцію для районної адміністрації, щоб можна було відслідковувати правильність роботи новоство­рених ОТГ, які, до прикладу як деякі сільські громади, можливо ще не мають досвіду керівни­цтва великими територіями. Але чи є потреба саме у районній раді – це питання? Адже тут постає питання з якого джере­ла ми будемо їх фінансувати? Це ляже на плечі новостворених громад, тобто нас з вами».

Фактор економічної складової у контексті розгляду функціону­вання райради, зокрема і Мико­лаївської, є неабияким важливим. Адже, якщо немає джерел на­повнення бюджету, то про ефек­тивність структури говорити не доводиться, зауважує депутат Миколаївської райради Ярослав Муха.

«Я колись сміявся з тих райо­нів, які жили за рахунок бюджет­ників. А зараз у Миколаївському районі основний наповнювач бю­джету – це Миколаївський відділ освіти. Раніше цемзавод давав до 70% доходів у районний бю­джет. Зараз ситуація така, що багато під­приємств ми втратили. Чи збудували ми щось натомість? Хіба будемо говорити про завод «Хенкель», але ситуацію це не покращило. Крім того, постає питання ефективності викори­стання коштів Миколаївського районного бюджету. Раніше було так, що в апараті районної ради працювало 9 чоловік, щоб обслу­говувати роботу депутатсько­го корпусу і на ці цілі ми витра­чали неповний мільйон гривень. А зараз складається враження, що все навпаки, ми повинні об­слуговувати апарат райради і на ці цілі ми витрачаємо 5 млн гривень. Водночас, якщо подивитись як витрачаються кошти з районного бюджету, то постає багато питань. До прикладу на облаштування крісел та прези­дії райради витрачено півміль­йона гривень. У той же час, коли виникає потреба дати кошти на лікування хворої дитини, то депутати ледве виділяють 20-30 тисяч гривень. Я такого не приймаю! Хіба у такий спосіб ми розбудуємо Україну?

Якщо говорити про те, як за­робляє районний бюджет, то картина теж не дуже весела. До прикладу, за минулий рік у мико­лаївському районі здано в орен­ду понад 100 ставків загальною площею понад 100 га. Чи знаєте скільки районний бюджет за минулий рік заробив на річній орендній платі за ці ставки? 24 тисячі гривень! І врешті-решт, давайте говорити про те, що миколаївський районний бю­джет на 70% формується з до­ходів міста Миколаєва. У мене до всіх запитання: а чим запам’я­тається Миколаївська районна рада, що вона змогла втілити в життя?», – коментує Ярослав Муха.

Публічні діячі – одностайні в думці щодо подальшої долі райради

Більшість представників сфери публічного менеджменту одно­стайні у думці, що функціонуван­ня районних рад – це рудимент радянської, застарілої системи. Ефективність її функціонування ставиться під сумнів. Крім того, вже найближчим часом існуючі джерела наповнення Миколаїв­ського районного бюджету будуть скеровані до бюджету Миколаїв­ської об’єднаної громади.

Чи є необхідність повторення такої структури тепер вже в межах нового, об’єднаного Стрийського району – це питання вкрай диску­сійне і прихильників збереження райрад з кожним днем стає мен­ше, бо ніхто не вбачає за доціль­не фінансувати з власної кишені структуру, функції якої ніхто не може осягнути. А рекомендаційні чи наглядові функції за розвит­ком ОТГ цілком можна покласти на плечі кількох посадовців без потреби формування нового де­путатського корпусу районного рівня.

Ірина Телька

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *