Днями, Голова Держгеокадастру Роман Лещенко під час презентації попередніх результатів аналізу матеріалів безоплатної приватизації земель впродовж 2013-2020 років, повідомив, що щороку в межах безоплатної приватизації у приватну власність громадян України передавалось близько 100 тис. га земель.
За цей період 445 486 громадян отримали безоплатно у приватну власність земельні ділянки за рішеннями територіальних органів Держгеокадастру. Загальна площа виділених ділянок – 690 тис га, 570 тисяч га були надані українцям для ведення особистого селянського господарства.
Водночас, не так давно у місцевих громадах бурхливо оборювалась законодавча ініціатива, яку планують розглянути депутати Верховної Ради – це механізм оподаткування доходів всіх власників та користувачів земельних ділянок с/г призначення шляхом встановлення однакового податкового навантаження на доходи, що отримуються такими особами з 1 га такої землі.
До слова, Миколаївська райрада, на своєму нещодавньому засіданні ухвалила звернення до Кабміну та Верховної Ради про відкликання даної законодавчої ініціативи
Про що іде мова?
У пояснювальній записці до законопроекту № 3131-д, яким, власне, і планується запровадити механізм оподаткування земельних паїв йде мова про “поставлене податкове зобов’язання”, тобто мінімальну суму, яку мають сплатити власники або користувачі такої землі з доходів від її використання. Також там зауважено, що поставлене податкове зобов’язання не є додатковим податком чи збором. Це розрахункова сума (зобов’язання), з якою порівнюються сплачені податки. В повному обсязі вона сплачується лише у разі, якщо такі податки взагалі не сплачено, тобто, якщо земля орендується незаконно за різноманітними тіньовими схемами і відповідно не сплачуються податки, ані із заробітних плат, ані з реалізованої продукції.
Свої міркування щодо даного законопроєкту у коментарі редакції ВІСТЕЙ висловив Борис Данилів, кандидат економічних наук та заслужений працівник сільського господарства України.
«Значна частина власників паїв заключили договори із фермерським господарствами, або з приватними агрофірмами. Певна частина орендарів, хто здійснює господарську діяльність на цих земельних наділах, офіційно заключили угоди з власниками та сплачують до місцевих бюджетів офіційні платежі: це 18% ПДФО та 1,5% військового збору. Водночас, близько 30% таких земельних наділів використовують неофіційно. Це означає колосальні втрати для бюджету. Ми говоримо про 8-18 млрд грн щорічно, які недоотримують місцеві бюджети.
Власне з міркувань припинення тіньового обігу землі і надійшла дана законотворча ініціатива. Хочу зауважити, що це хороша європейська практика: якщо ти володієш земельним наділом і ведеш господарську діяльність, то, будь-ласкавий сплачуй відповідні платежі до бюджету.
Хотів би зауважити також наступне. Коли держава роздала паї, то податок за це ніхто не платив. Наші громадяни зараз сплачують податок лише за присадибні ділянки. Ставка такого податку, яку встановлюють органи місцевого самоврядування, від 0,3 %, а за паї до сьогоднішнього дня ми так і не платимо. Платять лише ті, хто офіційно уклав договори оренди.
Також хочу заспокоїти мешканців Миколаївського району. У разі ухвалення даного законопроєкту орендар або власник землі має прозвітувати про свою господарську діяльність та заплатити лише 5% від нормативної грошової оцінки землі. Середній показник грошової оцінки землі коливається в межах 30 тис грн за гектар в залежності від області та бонітету родючості. До прикладу на Харківщині це буде 40 тис грн, а для Львівщини це буде 30 тис грн. Тож нескладні математичні розрахунки дають нам цифру у 1,5 тис грн, яку потрібно буде сплатити за 1 га землі фізичній особі, яка веде господарську діяльність на власному паї”, – кінець цитати.