Цікавий аналіз освітньої мережі, днями, оприлюднила урядова установа Львівський регіональний офіс «U-LEAD». Так, ними було проаналізовано як фінансувалась освітня галузь, зокрема, Львівської області за минулий навчальний рік у розрізі новостворених об’єднаних громад регіону.
Як відомо, в об’єднаних громадах фінансування освіти здійснюється за певною формулою з багатьма показниками, головними з яких є кількість учнів, відсоток сільського населення та густина учнів на кв. км. Для кожної громади визначається розрахункова наповнюваність класів та формується так званий Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі ОТГ. Цей показник ілюструє громадам, наскільки їхня реальна освітня мережа відповідає моделі, яка гарантовано фінансується державою.
І який результат спостерігається? Найбільше учнів було у Мостиській ОТГ (2882) та Ходорівській ОТГ (2453), а найменше – в Міженецькій громаді (всього 194 учня та учениць навчались у 15-ти класах). Що це означає? Якщо раніше держава фінансувала конкретні класи і управління відділів освіти та директори на місцях переймалися наповненістю класів, то зараз держава фінансує тільки учнів, тобто громади отримують кошти на заробітну плату вчителів, залежно від кількості учнів. Якщо учнів обмаль у школі то пропорційна і оплата… І вочевидь, на утримання цілої школи цих грошей, що виділяє державний бюджет точно не вистачить, а відтак, якщо громада хоче зберегти таку освітню установу, має додавати гроші з власного бюджету.
Ще на початку минулого навчального року експерт з питань освіти Програми “U-LEAD з Європою” Сергій Дятленко представив розрахунки Індексу фінансової спроможності шкільної освітньої мережі ОТГ на 2020 рік в розрізі кожної області України.
Експерт виділив три зони за критерієм відповідності фактичної наповнюваності класів (ФНК) до розрахункової наповненості класів (РНК):
Помаранчева зона – достатність фінансування оплати праці педагогічних працівників;
Зелена зона – можливість громади на виплати додаткових надбавок та матеріального заохочення педпрацівникам, а також коштом майбутніх залишків – модернізації та оновлення шкіл;
Червона зона – місцеве самоврядування змушене додавати кошти на оплату праці педпрацівникам із власних джерел, замість того, щоб використати їх на розвиток громади.
На території поки що ще діючого Миколаївського району утворено дві громади Тростянецьку та Розвадівську. Які у них показники?
Як бачимо з наведеного аналізу експерта С.Дятленка Розвадівська ОТГ утримує позиції перебування в зеленій зоні. Тож, освітня галузь отримує достатнє фінансування і ще може забезпечити додаткові виплати чи надбавки. Тростянецька ОТГ – помаранчева зона, що свідчить про те, що коштів так би мовити впритул.
Але на підході ще дві великих об’єднаних громади Миколаївська та Новороздільська на теренах яких діє чимала кількість дошкільних та шкільних освітніх установ. Прогнозовані бюджети двох майбутніх ОТГ небезрозмірні, і потреби фінансування не вимірюються лише освітянською галуззю. Тож адміністраціям, що управлятимуть новими утвореними громадами після 25 жовтня, прийдеться ой як несолодко, щоб збалансувати потребу в освітніх послугах та реальну можливість їхнього фінансування на тлі бажання окремих населених пунктів будь-якою ціною зберегти вже діючу освітню мережу. Бо, відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», саме органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти. З цією метою вони формують оптимальну мережу для надання якісних та доступних освітніх послуг.