Це буде довгий текст, але він вартує прочитання, щоб зрозуміти, які оборудки із земелею Миколаївської громади проводить обласне управління Держгеокадастру.
Ситуація, буде проілюстрована на прикладі села Мала Горожанна. Вона не унікальна, скоріше типова, бо подібне має місце у більшості сіл новоутворених громад Львівської області. І інакше як колапс, беззаконня чи просто рейдерство — це не назвеш.
Десятки обурених людей Малої Горожанни з’ясували, що вже не є власниками земельних ділянок, виділених їм під ведення особистого селянського господарства ще у 1996-1997 роках, як працівникам соціальної сфери села. Нагадаю, під час розпаювання колгоспних земель, мешканці отримали орієнтовно по 2 га землі і понад 20 років успішно їх обробляли, здавали в оренду, отримували якийсь прибуток для родини, при цьому, справно сплачуючи необхідний податок до державної казни. Коли ж прийшов час оформляти документи на право власності даних земельних ділянок, то з’ясувалось, що цього зробити неможливо, зокрема і через те, що на ці земельні наділи претендують абсолютно сторонні люди, часом навіть з інших областей.
Сьогодні територією, що за межами населеного пункту, розпоряджається Львівське обласне управління Держгеокадастру, яке з молотка розпродує людські землі Миколаївської громади, так само як і Новороздільської. І це попри те, що Указ Президента та відповідна Постанова Кабміну зобов’язала Держгеокадастр пришвидшити процес передачі земель, що за межами населених пунктів, у комунальну власність новоутворених громад, в тому числі і Миколаївської, до кінця 2020 року!
Свою роль зіграла і колишня Миколаївська районна рада
Саме така плачевна ситуація має місце в Малій Горожанні. Люди з жахом для себе з’ясували, що їхні городи, які перебувають за межами села та які вони обробляють десятиліттями, виставлені на аукціон з правом продажу оренди Держгеокадастром, розповідає мешканка села Наталя Паук
«8 листопада 2019 року, у нашому селі відбулись громадські збори, коли ми дізнались, що наші городи можуть переорати. Було вирішено прискорити процес приватизації цих наділів. Ми поїхали до Львова, в обласне управління Держгеокадастру, але там нам відмовили через те, що ці землі, по-перше, є за межами населеного пункту. Уявіть собі 19 ділянок, людських городів виставили на земельний аукціон. Коли ми звернулись до суду через цю ситуацію, нам теж відмовили по цій же причині.
По-друге, ситуацію міг врятувати генеральний план села, який ніяк не могли вродити в районі. Щоб не залишитись без землі взагалі ми звернулись до тодішнього керівника Миколаївської райради Т.Зубрицького та його заступника Є.Дзюбайла з вимогою пришвидшити процес розробки та затвердження генерального плану. Та вони завжди бідкались що для цієї процедури їм не вистачає коштів, коли ж кошти надійшли, то вони умудрились їх не освоїти!
Про що думала колишня Миколаївська районна рада: що Мала Горожанна є неперспективним селом і взагалі зникне з карти України? Чи тут люди не будуть народжуватись? Як можна залишити село без землі?».
Депутат від даного старостинського округу Роман Дмитро каже, що така ситуація була вигідна особам, які мали зацікавлення до земельних оборудок в Малій Горожанні.
«Не розробити генеральний план села було вигідно тим, хто дотичний до земельних оборудок. 10 років тому, коли проходило розпаювання землі, від багатьох мешканців села позабирали по 30, 40, а в декого і по 70 арів землі. І тепер ще й не дають приватизувати городи, які люди десятиліттями обробляють».
Якщо землі ще не пішли з молотка через аукціони, ініційовані Держгеокадастром, то Миколаївська міська рада наведе з цими наділами лад, переконує Іван Буга, перший заступник міського голови Миколаївської громади.
«Держгеокадастр повинен передати всі землі за межами населених пунктів у комунальну власність Миколаївської громади, але цей процес дуже затягується. Коли ми будемо розпорядником даних земель, то однозначно люди зможуть отримати свої наділи».
А земля у селах Миколаївщини недешева
Чому така колотнеча довкола даної землі стає очевиднішим коли поцікавитись питанням її родючості. З’ясовується, що ступінь бонітету у Малій Горожанні є досить високим, коментує керівник відділу АПК міської ради Борис Данилів, а це автоматично збільшує ринкову вартість землі, вільний доступ до якої мають намір відкрити вже цього літа.
«Середня нормативно-грошова оцінка землі, по області, 21,2 тис/га, але землі в Малій Горожанні мають дещо вищий показник бонітету, десь на рівні 24-25 тис/ га. Що відбувається? Банальна та груба консолідація земель в руках однієї людини, прізвище якої ми дізнаємось за рік чи два. Ну чи не смішно, що людина, з іншої області звертається до Держгеокадастру на отримання землі площею 2 га для ведення особисто селянського господарства. Ну скажіть мені, це ж які кошти потрібно витрачати, щоб приїжджати сюди і вести тут фермерське господарство?! Вочевидь, що цього ніхто не буде робити! Просто у такий спосіб, через підставних осіб, певне коло людей консолідує землі, в тому числі в межах Миколаївської громади, в одних руках. Водночас нашим хлопцям, які воювали на Сході, Держгеокадастр, відмовляє в отриманні ділянки, у своєму ж селі!».
Можливо саме цей факт і змушує певних ділків любою ціною отримати ласий шмат у Миколаївській громаді. Доходить до того, що проінвентаризована, документально засвідчена передача земельних наділів, по факту, виявилась фікцією розповідає Андрій Щебель, міський голова Миколаївської громади. На це мали б відреагувати провоохоронні органи, але з їхнього боку теж цілковитий ігнор.
«Ми запросили представників Держгеокадастру на сесійне засідання Миколаївської міської ради 29 березня, а також представників департаменту АПК Львівської ОДА та обласної прокуратури, щоб нам пояснили що це за оборудки відбуваються із землями нашої громади. Знаєте яка реакція посадовців цих відомств – нульова. Ніхто не приїхав! Біда не лише у тому, що вони нас повністю ігнорують. Ми зараз стикнулись з наступним крикливим фактом порушень. Як відомо, ще перед Новим Роком, Держгеокадастр передав частину нам земель, які вже є проінвентаризовані. Коли ми спробували внести ці землі в реєстр речового права, то просто не змогли здійснити дану процедуру, бо виявилось, що ці землі розділені на окремі частини і виставлені управлінням на аукціон!».
Контрнаступ депутатського корпусу
На це, вочевидь, мали б відреагувати правоохоронні органи. Натомість вони закривають очі та роблять вигляд, що нічого не відбувається. Тож, щоб бодай якось вплинути та зупинити земельну вакханалію, депутати Миколаївської міської ради пішли в контрнаступ.
Ще на перших сесійних засіданнях міської ради, одностайно, депутатським корпусом було погоджено призупинити дію рішень сільських рад колишнього Миколаївського району щодо видачі земельних наділів за вересень-жовтень 2020 року. І якщо, з-поміж них були такі, що потребували ухвалення процедурних рішень з боку вже нової міської ради, то їх вивчали та розглядали уважно: хто і з якою метою претендує на ті чи інші земельні ділянки на Миколаївщині, а також перевіряли попередні погодження на предмет відповідності нормам діючого законодавства. Як з’ясувалось, при більш детальному розгляді, нетутешніх громадян, які претендували на 2 га землі, для буцімто ведення особистого селянського господарства, було чимало. Сесія не підтримала з десяток таких заяв.
Звісно, «претенденти», яким відмовлено в отриманні наділу, можуть позиватися до суду або запускати всю процедуру заново, але це вже буде інша історія. Крім того, час, який виграють депутати, дозволить поламати земельні схеми ділків-парашутистів з інших регіонів.
Зверніть увагу на право постійного користування земельною ділянкою!
Готуючи цей матеріал я поцікавилась законодавчою базою, щоб зрозуміти як передавались землі за останні два десятиліття.
До ухвалення нового Земельного Кодексу на території України діяв Земельний кодекс України 1990 року. Згідно ст. 4 ЗК 1990р. на той час в Україні, суб’єктами права державної власності на землю виступали, зокрема місцеві Ради народних депутатів – на землі в межах їх територій, за винятком земель, що перебувають в загальнодержавній власності. Ці Ради надавали землі державної власності громадянам України у постійне користування, зокрема для ведення особистого підсобного господарства (ст. 7, ст. 19 ЗК 1990р.). Право тимчасового користування земельною ділянкою посвідчувалось державними актами, які видавались і реєструвались, відповідними місцевими Радами народних депутатів (ст. 23 ЗК 1990р.).
01 січня 2002 року набрав чинності новий Земельний кодекс України (далі – ЗК 2001р.), який зазначив, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності (ст. 92 ЗК 2001р.), тим самим виключивши з кола постійних користувачів земельних ділянок фізичних осіб.
Крім того, новий кодекс передбачав, що громадяни, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні були в строк до 01 січня 2005р. переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них (п. 6 розділу Х ЗК 2001р.) Але, рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005р. №5-рп/2005, означене положення визнане неконституційним в частині зобов’язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення.
Таким чином, право постійного користування громадянами, які отримали за чинним на той час земельним законодавством земельні ділянки у постійне користування для ведення особистого підсобного господарства, зберігається й зараз.
Як можна себе захистити?!
По-перше, якщо на вашій ділянці невідомі вам особи проводять сільгоспроботи, треба звернутись до органів Національної поліції, з письмовою заявою про рейдерське захоплення належної вам на праві постійного користування земельної ділянки, зазначивши в заяві посилання на вищеозначене рішення Конституційного Суду й додавши копію відповідного державного акту на право постійного користування, та наполягти, щоб упродовж 24 годин працівники поліції внесли ці відомості до ЄРДР й розпочали за вашою заявою досудове розслідування. У випадку бездіяльності поліції – подати відповідну скаргу слідчому судді до районного суду.
По-друге, звернутися із запитом до Держгеокадастру щодо надання вам рішення про скасування та/або вилучення з вашого постійного користування належної вам земельної ділянки. Потім не зволікаючи оскаржити це рішення в судовому порядку.
По-третє, ви маєте повне право зібрати на вашій земельній ділянці врожай сільгоспкультур, оскільки посів проведено третіми особами без вашого дозволу й без наявних у них на це правових підстав.
Земля у нашій державі – це тепер найцінніший актив. Тож різні ділки, прикриваючись прогалинами законодавства чи просто необізнаністю населення, серед білого дня «грабують селян та роблять біднішими громади». І у цій ситуації є два варіанти розвитку подій: встати на захист свого майна і дати гідну відсіч, або ж просто зітхати, «йойкати» та розводити руками, мовляв нічого не вдієш. Обирати має кожен сам.
Ірина Телька