Соцмережі – віртуальна реальність, що творить наше повсякдення

Сьогодні сучасне життя склад­но уявити без використання соці­альних мереж, особливо молодим поколінням. Статистика засвідчує (це аналіз, який проводила між­народна корпорація ВВС), що 46% населення усієї планети користу­ється соціальними мережами, а це більше, ніж 3,5 млрд людей – тре­тина населення земної кулі.

І якщо спершу соцмережі ство­рювались виключно для розваг та з метою спілкування між друзями, то сьогодні це гігантський ринок реклами та інформаційних кана­лів з не менш гігантською аудито­рією.

Якщо соціальні медіа відігра­ють у нашому житті таку велику роль, то дуже важливо усвідомлю­вати, як вони впливають на нас.

У соцмережах, новинна стрічка оновлюється щосекунди, а кожен новий день приносить свої сен­сації. Те, що було топ-новиною вчора, сьогодні може вже не ви­кликати інтересу. Коли інформа­ції забагато, вона не лише швидко забувається, а й розмиває наші ціннісні орієнтири каже експерт­ка-соціологиня Марія Павлюх. «Через безкінечний потік інфор­мації з різноманітних джерел нам фізично складно зосередитися, щоб усвідомити значення тих чи інших подій, що відбуваються, а тим паче перевірити кожну про­читану новину. Тому й піддаємося на маніпуляції та віримо фейкам. Це небезпечно. Особливо у кон­тексті інформації, яка впливає на прийняття рішень, скажімо як це мало місце на місцевих виборах».

Вперше технологію глибокого впливу на велику аудиторію че­рез соціальні мережі застосував Дональд Трамп зауважує експерт­ка. Він отримав шалену популяр­ність, коли почав публікувати у Твітері свої короткі повідомлення. Людям це подобалось. Це не були розлогі тексти, а короткі, іноді і по кілька слів, повідомлення. Це дозволило мільйонам американ­ців відчути себе причетними до творення політики держави, саме тому він і здобув перемогу на ви­борах.

Переможці цьогорічних виборів

Навіть для такого традицій­но-консервативного регіону як Миколаївщина чи Новий Розділ ситуація за останні роки, у кон­тексті отримання інформації, кардинально змінилась. На зміну друкованим виданням прийшли соціальні медіа і вони скрізь про­сочились у наше повсякденне життя та непомітно здійснюють свій вплив. Без них не обійшлись і місцеві вибори, що відбулись 25 жовтня.

Соціологиня пані Марія за­уважує, що локальні переможці на цьогорічних виборах активно скористались соціальними мере­жами. До прикладу, новообрана головиня Новороздільської гро­мади Ярина Яценко, крім тради­ційного спілкування активно вза­ємодіяла з громадою через соцмережі, зокрема фейсбук. Андрій Щебель, який вдруге переміг на виборах очільника тепер вже ве­ликої миколаївської громади, був дуже активним дописувачем на своїй сторінці.

Попри таку легку доступність отримання інформації про того чи іншого кандидата та можливо­сті взаємодіяти з ним, до прикла­ду шляхом коментарів, соцмережі несуть і певну небезпеку. Полягає вона у тому, що як і телебачення вони несуть лише образ, який нам транслює та чи інша людина пока­зуючи себе з кращої сторони, до того ж це образ у віртуальній ре­альності, конструйованій. А в ре­альному житті дана постать може бути дещо іншою. До прикладу так буває зі світлинами, які ми виставляємо для публічного спо­глядання. Ми обираємо лише вда­лі фото, зроблені під правильним ракурсом, з правильним освітлен­ням, яке приховує наші недоліки. Хіба не так?

Розчарування через невідповідність

Експертка Марія Павлюх каже, що це згодом виливається у роз­чарування, яке ми спостерігаємо на виборчих дільницях в день го­лосування – з кожним роком кіль­кість виборців дедалі зменшуєть­ся.

«Коли ми починаємо цікави­тись чому українці малоактивні у своєму політичному житті ми чу­ємо відповідь – розчарувалися. Це говорить, так звана, надмірна чут­ливість української нації. Попри те, що ми нація давня в нас про­довжує тліти закоренілий образ такого собі Мойсея, який з’явить­ся і виведе нас з кризи, вирішить в одну мить всі наші проблеми. І коли з’являється яскравий герой ми зразу починаємо його ідеалі­зувати. Та минає зовсім небагато часу і ми починаємо критикувати свого обранця, мовляв обіцяв і не справився. Українці не розуміють,­ що ми маємо бути не тільки нацією ідеалістичною, ідеальною чи давньою, а ще нацією полі­тичною, а політичні нації дієві. Це означає: якщо тобі не подобаєть­ся влада, то йди її зміни, прого­лосуй за того, хто реально зможе принести зміни. Якщо політик не відповідає твоїм очікуванням, то проконтролюй його дії, попрацюй разом з ним, зроби зрештою щось сам. Ми навчилися багато крити­кувати, але не можемо подати яко­гось альтернативного рішення».

З одного боку соціальні мережі – це велика аудиторія, швидкий і доступний канал комунікації і, разом з цим, віртуальна конструйована реаль­ність. Це не повинно нас розчаро­вувати чи знеохочувати. Навпаки, радить Марія Павлюх, слід актив­но використати дану можливість для впровадження різноманітних проєктів, які сприятимуть зміц­ненню місцевої громади.

«На Сколівщині, де я живу, внук покійного священника зор­ганізував через соціальну мере­жу надзвичайно цікавий проєкт, який згодом вилився у велику громадську ініціативу щодо збере­ження прибережної території од­нієї з місцевих річок. Ця територія відома як Зарінок. Все почалось з простого заклику «давайте прибе­ремо цю ділянку», а згодом молоді люди настільки захопились да­ною ініціативою, що це перерос­ло у громадську організацію, яка опікується довкіллям. Тому треба використовувати соціальні мере­жі для впровадження ініціатив, що скеровані на такі хороші гро­мадські ініціативи. Це гуртувати­ме громаду, зростатиме показник довіри та зростатиме відповідаль­ність, громадська активність се­ред місцевого населення. І це ви­водитиме нас з віртуальної реаль­ності у площину цілеспрямованих та конструктивних дій і рішень», – наголошує соціологиня М.Палюх.

Ірина Телька

 Дана стаття підготовлена в рамках проєкту медіа-діахаб «Діалог», що скерований на проведення публіч­них та освітніх заходів для місцевої громади, фінансується Посольством США в Україні за підтримки Україн­ської Асоціації Медіа Бізнесу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *