Одна з наймасштабніших реформ – реформа децентралізації, яка стартувала з 2014 року добігає свого завершення цьогоріч. В результаті її реалізації вже було створено понад 800 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які охопили третину території України. Новостворені громади отримали більше фінансових ресурсів, прямі відносини з державним бюджетом, та, одночасно, ширші повноваження та обов’язки.
Миколаївська ОТГ – отримає значні переваги
Міський голова Миколаєва Андрій Щебель запевняє, що майбутня Миколаївська ОТГ також виграє від реформи.
«Переконаний миколаївська об’єднана громада не втратить від об’єднання в жодному разі. Як відомо, на сьогодні і миколаївська міська рада, і сільські ради району не дотримують надходження від такого податку, який суттєво впливає на формування бюджету – це податок з доходів фізичних осіб (ПДФО). Як відомо, цей податок розщеплюється на районному, обласному рівнях та частина скеровується також до державного бюджету. Сума коштів, які не доотримує місцевий бюджет, – майже 48 млн, і це лише Миколаїв.
Для порівняння зауважу, що за минулий рік бюджет Миколаєва отримав близько 36 млн грн власних надходжень. По сільських громадах є така ж ситуації з недоотриманням податку ПДФО».
Зауважу, що Львівська обласна державна адміністрація у перспективному плані Миколаївської ОТГ передбачила надходження понад 124 млн грн власних доходів нової громади!
Звісно, це достатньо великий ресурс, але водночас, і велика відповідальність правильно використати його та збалансувати враховуючи велику диспропорцію запитів з боку місцевих сільських рад, які увійдуть до Миколаївської ОТГ зауважує Володимир Кордіяка, голова Гонятичівської сільської ради.
««Більшість сільських рад побоюється того, що сформована більшість депутатів вже у складі Миколаївської ОТГ, ймовірніше за все будуть представляти Миколаїв, а отже будуть розпоряджатися тим, що належить і сільським громадам: землею, фінансами. У нас, до прикладу, в Гонятичівській сільській раді, існує на сьогодні поділ коштів на душу населення. Тому у нас не виникає конфліктів ані з опозицією, ані з коаліцією. Оскільки всі отримують порівну. І власне ми б хотіли, щоб такий принцип був дотриманий в майбутній Миколаївській ОТГ. Для нас важливо, щоб ті сільські ради, які розташовуватимуться на периферії майбутньої ОТГ не були полишені на самоті».
Сільські депутати – будуть у більшості
Андрій Щебель, запевняє, що перевагу матимуть якраз сільські депутати, яких в майбутній раді буде кількісна більшість перед міськими обранцями.
««Відповідно до норм чинного законодавства кількість обраних депутатів буде визначатися кількістю населення. А загальна чисельність сільського населення громад є більшою ніж у Миколаєві, тож депутатів від сільрад буде більше ніж міських. Але я б хотів наголосити, що коли мова йде про майбутню Миколаївську ОТГ – ми говоримо про об’єднання місцевих громад, а не про підпорядкування один одному. Громади об’єднаються на рівних правах і всі отримують відповідно рівні можливості для розвитку. І обов’язково має бути прописаний документ спільний для всіх громад, де всі правила гри, в тому числі щодо розпорядження землею чи іншими інвестиційно-привабливими ресурсами, повинні бути прописані».
Ефективні інструменти
Ірина Кобрин, депутат та секретар Миколаївської міської ради каже про два ефективні інструменти, на її думку, які варто було б запровадити майбутнім депутатам при розподілі коштів у майбутній Миколаївській ОТГ.
««Як на мене, то важливо, щоб майбутні обранці працювали в комісіях вже нової ради відповідно до свого профілю та знань. Тоді депутатські комісії стануть робочими руками, а рішення, які будуть виноситись на сесію будуть виваженими та об’єктивними. Це перше на що варто звернути увагу. І друге, це створити громадський бюджет де б громада на місцях самостійно б вирішувала куди і на які напрямки скеровувати кошти. Миколаївська міська рада, як відомо, вже давно практикує такий механізм з ініціативи діючого міського голови, через дію вуличних комітетів. Ми приходимо до людей, ми питаємось їх що їм потрібно, а далі ці запити подаємо на розгляд депутатів. Гадаю такий принцип варто запровадити і по селам».
Депутат Дроговижської сільської ради Іван Буга зауважує, що у Дроговизькій сільській раді працює ефективний розподіл коштів між населеними пунктами, які є у складі ради і який міг би стати своєрідною моделлю як працюватиме Миколаївська ОТГ.
««Як відомо до складу Дроговизької сільської ради входить село Устя, яке є меншим населеним пунктом ніж Дроговиж. Громада одна, але потреби у цих сіл є різні. Але ми спільно з іншими депутатами окреслили спільні стратегічні напрямки для Дроговижа та Устя над якими будемо працювати. Тому при розподілі коштів ми спершу виділяємо ресурс на ці стратегічні речі. І якщо є кошти у залишку ми ділимо їх пропорційно до населення».
Баланс – буде, але комусь буде і непереливки
Заступник голови Миколаївської райдержадміністрації Юрій Раделицький завпеняє, що баланс інтересів буде віднайдено адже Миколаїв не зможе розвиватись без сільських рад, а селам потрібні інвестиції та належна господарка, яка сконцентрована у районному центрі. Проте, запевняє посадовець, першому голові нової адміністративно-територіальної одиниці буде непереливки. Адже, крім розвиткових проєктів постане болюча проблема, яку обов’язково слід розв’язати першочергово – це оптимізація освітньої та медичної мережі. Вочевидь, міркує посадовець, гніву людей не оминути.
««Миколаїв має усвідомити, що розвиватись без сільських рад, які увійдуть до складу ОТГ, не зможе. Адже, у селі є ресурси до прикладу як земля, але там немає інвестицій. Тож це має стати завданням для міста привести той капітал, який дозволить розвивати дану територію, і тоді ПДФО буде суттєве і сільські громади не бідуватимуть.
Водночас, вже зараз треба говорити відверто про наболілі проблеми, яких не оминути. Місяць тому ми затвердили освітню мережу. Наразі, у Миколаївському районі є проблемні школи де на 1 учня ми витрачаємо 44 тисячі грн на рік. Такі цифри притаманні приватним школам. Водночас, ті школи, які отримують велике фінансування демонструють найгіршу якість по показникам надання освітніх послуг. Освітню мережу однозначно очікує укрупнення та оптимізація, яка має здешевити ці послуги, але при цьому не втратити якості. Така сама ситуація і в медичній галузі району. Той, хто першим стане головою Миколаївської ОТГ – я йому співчуваю, адже він зустріне гнів людей, бо оптимізація неминуча. Буде скорочення».
Та попри ці громіздкі та складні виклики децентралізацію, як процес реформування територіально-адміністративного устрою на місцях, вже не спинити. Ті громади, які раніше утворили ОТГ, до прикладу як сусіди Миколаєва – це Розвадівська та Тростянецька, абсолютно про це не шкодують. Чи пошкодують мешканці миколаївського району, що увійдуть до миколаївської громади залежить тільки від них. Адже, вже цієї осені, як очікується, відбудуться місцеві вибори на яких кожен обиратиме і депутата від свого округу, і голову об’єднаної міської громади з центром у Миколаєві, які у подальшому будуть визначати рівень та якість життя об’єднаної громади у найближчі п’ять років.
Ірина Телька