Коронавірусна пандемія та карантинні заходи вплинули на всі сфери життя людей : економіку, освіту, культуру, спорт. Не винятком стала і сфера духовності. Храми, звісно, ніхто не закривав і не закриває, проте настоятелям рекомендують богослужіння проводити онлайн за участі до десяти вірян та дотримання дистанції 1,5-2 метри. Як у карантинних умовах проводять свої релігійні богослужіння римо-католицькі парафії? Чи будемо освячувати паску та як тепер сповідатись? Про це у студії радіо Розділля розповіли духовні настоятелі – отець Володимир Кусьнеж, настоятель римо-католицької парафії св. Миколая у Миколаєві та Даміан Панков’як, настоятель римо-католицької парафії у м. Новому Роздолі, Старому Роздолі та с. Берездівці, що служить у костелі Воздвиження чесного хреста у с. Берездівці.
Не піти в неділю до церкви – зараз не гріх
Отець Даміан Паков’як каже, що ніколи не міг би собі уявити, що доведеться казати вірянам фразу «залишайтеся вдома, не ідіть до храму», та на жаль, доводиться тепер говорити. «Зараз залишатися вдома – це поки що єдині ліки від коронавірусу», – зауважив Даміан Паков’як. Розклад богослужінь на парафії не змінився, лише формат. «Дотримуємось правил карантину та рекомендацій, на службі у нас не більше 10 людей. Про такі нововведення повідомив своїх парафіян на одній з докарантинних святих мес та оповістив через соцмережі, тепер богослужіння транслюю через соцмережі», – повідомив отець Даміан Паков’як.
«Ми також прислуховуємось до вказівок і державного, і церковного керівництва. На великих парафіях правила десяти важко дотриматись, на менших – значно простіше. Минулої неділі у нас був кворум і на службі українською, і на службі польською мовою, у будні богослужіння відвідує не так багато людей, тож особливих проблем з обмеженнями на нашій парафії немає», – зауважив Володимир Кусьнеж. «Ще кілька десятиліть тому, до появи інтернету, закрити храм – це означало позбавити людину слова Божого, тепер же з допомогою інтернету є дуже багато різних дистанційних варіантів», – певен Володимир Кусьнеж. Проте є й інший бік медалі, бо через необмежений доступ до інформації, почасту не завжди правдивої, люди багато читають і ще більше панікують, тому церква закликає зберігати спокій.
Доводиться в умовах карантину навіть робити корективи в заповідях Божих. Церковна заповідь «пам’ятай день святий святкувати» в умовах карантину набуває іншого сенсу. «Людина не має почуватись гріховно через те, що в неділю не відвідує фізично храм, краще залишитись вдома і помолитись вдома. Не буде гріха, якщо в недільний час ви будете вдома. Особливо це стосується людей похилого віку», – зауважив Володимир Кусьнеж.
Як святити паску на карантині?
Уряд продовжив карантин до 24 квітня, а отже освячення пасок під питанням. До слова, цьогоріч католицька Пасха на тиждень випереджає православну та греко-католицьку, вона буде 12 квітня, тобто вже цієї неділі. Як таке велелюдне свято відзначати в умовах карантину?
«Святковий кошик на свято Пасхи – справа другорядна, для людей мало практикуючих духовність, святковий кошик – на першому місці. То якийсь ритуал, а для людей справді віруючих важливішим є посповідатися, прийняти святе причастя. Станом на минулий тиждень ще не було ніяких вказівок від нашої церковної влади, маємо лише вказівки по що на страсний четвер – не будемо робити великих урочистих богослужінь», – повідомив Володимир Кусьнеж.
«Освячення кошика – це символічна річ, свого роду благословення пасхальних страв, знаю, що в багатьох країнах освячення відбуватиметься вдома, глава сім’ї має прочитати молитву, євангеліє про воскресіння Ісуса Христа і окропити кошик свяченою водою», – розповів Даміан Паков’як.
Причастя в умовах карантину
У християн у часі великоднього посту є духовний обов’язок прийняти святі Христові таїни, тобто причастя. Володимир Кусьнеж пропонує сповідь організувати як чергу в магазинах по 10 чоловік з дистанцією 1,5 метра. До слова, настоятель миколаївського святоуспенського храму УПЦ Роман Сотник нещодавно опублікував такий допис в соцмережі: « В п’яницю, у нашому Святоуспенському храмі Сповідь і Св. Причастя з 8.00 год. По 10 чоловік. Щопівгодини».
У римо-католицьких обрядах із причастям легше, бо у отці не причащають ложечкою, а беруть у руки святу гостію, хлібну пластинку круглої форми і подають людині, тож уникають близького контакту.
Що стосується цілування ікон та хрестів, то з перших днів карантину римо-католицькі архієпископи заборонили цей жест. Отці рекомендують вмикати здоровий глузд та не надавати релігійним обрадам більшого сенсу, ніж вони мають. « У своєму костелі відраджую людей цілувати розп’яття, достатньо перехрестись. Віра залишається, але від певних жестів на час карантину треба відмовитись. Ми тепер не подаємо рук під час богослужінь»,- розповів Володимир Кусьнеж.
Карантин – це тест для людства
Оцінити те, що зараз відбувається у світі ми зможемо з погляду часу. Таку думку має отець Володимир Кусьнеж. Його колега Даміан Паков’як певен, що карантин – це випробування нашої віри. Рекомендує час карантину використовувати з користю для зміцнення сімейних, родинних стосунків, для спілкування з дітьми, батьками. «Використовуйте час, щоб побути разом»,- рекомендує настоятель Берездівецького костелу.
«Карантин став викликом для тих людей, які звикли, свої сімейні проблеми ховати за роботою, а виховання і навчання дітей перекладати на плечі садочків чи школи. Карантин – це тест на міцність сім’ї, це нагода впровадити у сім’ї гарне правило – почати спільно молитися», – каже Володимир Кусьнеж, а його колега Даміан Паков’як додає: «Карантин –це урок, випробування для людства стати мудрішими та більше дбати про своє здоров’я, зрештою більше часи приділити гігієні миття рук».